Zorgen over de wachttijden

Veel huisartsen melden zich bij ZIO dat er sprake is van oplopende wachttijden in de GGZ. Het is in sommige gevallen niet mogelijk om een patiënt binnen een acceptabele termijn in een behandeling te krijgen. De wachttijden lopen in sommige gevallen op tot bijna een jaar.
Op 20 maart is hieromtrent in de vergadering van de bestuursgroepvoorzitters een noodoproep geformuleerd. De huisartsen in de regio Maastricht Heuvelland maken zich ernstige zorgen om de oplopende wachtlijsten en wat dit betekent voor de patiënten die GGZ-hulpverlening nodig hebben.

Regionale Taskforce onder voorzitterschap van ZIO

Omdat de wachttijden in de regio in de afgelopen periode langer zijn geworden is op initiatief van het Ministerie van VWS op zes plekken in Nederland een Regionale Taskforce Wachttijden geïnstalleerd. Doel dat deze taskeforces hebben is het reduceren van de wachttijden in de GGZ tot de treeknorm. Daarbij zijn bij de met VWS gemaakte afspraken GGZ Nederland, MIND, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), P3NL, de Landelijke Vereniging voor Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP), Verzorgenden en Verpleegkundigen Nederland (V&VN) en MeerGGZ betrokken. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat de voortgang op de gemaakte afspraken monitoren.
Ook in Zuid-Limburg is een taskforce ingericht. Deze taskforce staat onder voorzitterschap van Bart Bongers (ZIO). Tijdens het laatste overleg waren bijna alle bestuurders van GGZ-instellingen, vrijgevestigden, zorgverzekeraars en instellingen voor begeleid wonen aanwezig.

1 januari 2019: wachtlijsten voldoen aan treeknorm

Na een pittige discussie hebben alle aanwezige partijen de ambitie uitgesproken op 1 januari 2019 de wachtlijsten te laten voldoen aan de treeknorm (4 weken wachttijd tot intake en 10 weken van intake tot start behandeling).
Om die doelstelling te realiseren, zal vanuit de taskforce aan een projectgroep de opdracht worden gegeven om deze doelstelling in concrete interventies om te zetten die tot resultaten leiden. Alle betrokken organisaties hebben toegezegd daarvoor ook personeel vrij te maken om deze doelstelling te realiseren. Oplossingen worden gezocht in zowel de in-, door- als uitstroom van patiënten in de GGZ. Dat betekent dat er gekeken wordt naar verwijzing, het type behandeling en de manier waarop patiënten uitstromen als een behandeling is afgerond.

Rol van ZIO

De rol van ZIO is tweeledig. Vanuit haar voorzittende rol draagt ZIO er toe bij dat het proces de juiste richting en snelheid houdt. Daarnaast brengt ZIO veel informatie in ten aanzien van de wachttijden zoals die bestaan in de regio. Hierbij is die informatie vaak gedetailleerder dankzij het gebruik van TIPP als verwijsbureau.

Noodoproep vanuit bestuursvoorzitters

Op basis van de noodoproep vanuit de bestuursgroepvoorzitters zal er een bericht aan de Regionale Taksforce Wachttijden worden gestuurd. Daarin zal namens de bij ZIO aangesloten huisartsen worden aangegeven dat de wachttijden zoals die op dit moment bestaan tot ernstige problemen leiden voor patiënt en huisarts. Aan alle betrokken aanbieders zal een oproep worden gedaan snelle acties te ondernemen ten behoeve van een reductie van de wachttijden en daarover met regelmaat te communiceren. Tevens zal worden aangegeven dat de huisartsen verwachten dat de in de taskforce geformuleerde ambitie wordt gerealiseerd.

ViM-meldingen bij problematische wachttijd

We kunnen ons goed voorstellen dat de voorgenomen en ondernomen acties de frustratie op de korte termijn niet oplost. Daarom wil ZIO u er op wijzen dat u, indien u tegen problematische wachttijden oploopt, een VIM-melding kunt doen, klik hier.. Deze zal binnen ZIO bij die medewerkers worden neergelegd die gespecialiseerd zijn in GGZ. Vervolgens zal dit met de betreffende aanbieder(s) opgepakt worden.
Met deze acties hopen we in samenwerking met de aanbieders tot een verbetering van de situatie in de regio te komen, opdat de patiënt op zo kort mogelijke termijn weer binnen acceptabele tijd in behandeling is indien dat noodzakelijk is.