De Vereniging RHZ vindt het belangrijk dat meldingen gedaan worden en wil de leden stimuleren om dit te doen en ook blijven doen. Het herhaaldelijk aangeven van ongewenste situaties of ontwikkelingen biedt een handvat om de samenwerkingspartner of zorgpartner aan te spreken met klachten uit het veld. Zeker als de situatie zich blijft herhalen ondanks verzoeken tot verbetering. Het is mogelijk om centraal meldingen  te doen bij de Vereniging RHZ over huisartsenzorg gerelateerde gebeurtenissen.

Wat is een melding en waar hoort deze thuis?
Een melding wordt gedaan naar aanleiding van een ongewenste situatie of gebeurtenis, die vraagt om verbetering ter voorkoming  van herhaling. Het kan gaan over de organisatie van zorg voor de patiënt, de samenwerking met zorgpartners zoals bijv. het ziekenhuis, de samenwerking met collega’s, constateren van disfunctionerende zorgverleners. Alles in het kader van goede zorg voor de patiënt, zonder onnodige en te voorkomen risico’s. Meldingen zijn geen klachten van patiënten, deze horen thuis in de klachtenprocedure van praktijk, Huisartsenpost, ZIO of externe organisaties.
Afhankelijk van de aard van de melding (huisartsenzorg of samenwerking met andere zorgpartners) gaat deze naar of dhr. R. Lauw (huisartsenzorg) of naar de RHZ (meldingen over samenwerking met zorgpartners). Alle meldingen worden met een hoge mate van vertrouwelijkheid behandeld. 

Wilt u meer lezen, of wilt u een melding doen? Ga dan naar:
http://www.rhzheuvelland.nl, klik vervolgens aan de rechter zijde op ‘meldingen aan RHZ’.